Hier start je met Woord als je de derde graad woord hebt voltooid.
Op 4 jaar (2u per week)
- woordstudio (1u)
- spelen (1u)
Wat je leert!
Principes van de juiste stemtechniek
Je stem is je instrument. Daarom is het heel belangrijk om op een juiste manier te ademen en met stemsteun te spreken.
Stem is emotie. En een juiste plaatsing van de ademhaling geeft rust en maakt je een krachtige spreker die vertrouwen naar het publiek toe uitstraalt.
Het belang van non-verbale communicatie
Je ontdekt het grote belang van de non-verbale communicatie: Houding, mimiek, ruimtegebruik, bewegingen en gebaren… Het samenspel van deze elementen bepaalt hoe jij als speler overkomt.
Vrij spelen
Een vrije speler durft los te laten en in het ‘nu’ te spelen. Daarom leren we je de basis van het improviseren: samenspel, accepteren, spontaan reageren, je intuïtie volgen, inspelen op emoties…
Spelen met tekst
We leren je hoe je op een geloofwaardige manier een dialoog/monoloog op de scène kan zetten.
We analyseren teksten en speelstijlen en zoeken naar de speler in jou.
Je ontdekt hoe je je gevoelens kan gebruiken en met passie kan spelen.
Je maakt kennis met verschillende genres. En de docent past de tekstkeuze aan aan jouw interesse. De docent biedt je een veelzijdig pallet aan van teksten om uit te kiezen en zal je stimuleren om je als speler te verrijken.
Spelen vanuit een rol
Maak kennis met de techniek om een personage waarachtig vorm te geven.
We starten met rollen die dichter bij jezelf liggen en bouwen op naar karakters die uitdagender zijn.
Samen leren
Spelen doe je samen. Samenspel is een belangrijk element tijdens de lessen. We werken in kleine groepen. En we leren van elkaars ervaringen en speelstijl.
Op de scène
Doorheen je opleiding voorzien we verschillende momenten waarop je voor publiek staat. Dat bouwt zich op. We beginnen klein en groeien met je mee. Afhankelijk van je ambitie groei je door naar meer uitdagende voorstellingen voor een live publiek.
Twee lesuren
De opleiding bestaat uit twee uur. Eén uur werken we aan de goede techniek van lichaam en stem. Het tweede uur spelen we met dialogen, improvisatieoefeningen, monologen…
Wat zeggen leerlingen?
“Heerlijk! Ik ben zo blij dat ik de speler in mij mag vrijlaten”.
“Een voorstelling is altijd spannend. Maar samen iets moois op de scène zetten is het beste gevoel dat er is.”
“Mijn rol was echt een stuk van mij geworden. Ik vond het zelfs een beetje jammer dat ik de rol na de voorstelling moet loslaten.”
“Als kind al wilde ik acteren, en nu heb ik het eindelijk gedurfd.”