Identiteitskaart

Een aanvraag en het afhalen kan enkel op afspraak.

Met een Belgische identiteitskaart kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:

  • Je identiteit online kan bevestigen.
  • Documenten elektronisch kan ondertekenen.

Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je kaart.

Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Bij de aflevering van je eID krijg je een brief met een PIN-code en een PUK-code. Meer info over de PUK/PIN-code vind je hier.

(Voorlopige) identiteitskaart verloren of gestolen?

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Vanaf 15 jaar ben je ook verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Procedure

Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je automatisch een oproepingskaart om je eID bij de dienst bevolking aan te vragen (tenzij je nog een geldige Kids-ID hebt).

Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.

In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen:

  • Als je eID verloren, gestolen of beschadigd is.
  • Als je pasfoto niet meer gelijkend is.
  • Als je van naam of geslacht verandert.
  • Bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping.

Je gaat vervolgens met je oproepingskaart, een recente pasfoto (je vindt een fotocabine in de hal van het gemeentehuis) en je huidige identiteitskaart naar de dienst bevolking. Ongeveer na 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.

Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, ontvang je in de brief ook een PIN-code en een PUK-code. Neem deze brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je je eID afhaalt. Je PIN-code kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst.

Let op: als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij je gemeente een nieuwe eID aan.

In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Hiervoor betaal je wel een hoge kostprijs. Neem voor meer info contact op met de dienst bevolking.

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag van je eID:

  • Je oproepingskaart.
  • Een recente pasfoto die aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart, voldoet (je vindt een fotocabine in de hal van het gemeentehuis).
  • Je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest (bij verlies of diefstal).

Bij het afhalen van je eID:

  • Je oude identiteitskaart of het vervangingsattest (bij verlies of diefstal).
  • De brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop ook je PIN- en PUK-code vermeld staan.

Prijs

  • Normale procedure (leveringstermijn 2 à 3 weken): 20 euro
  • Dringende procedure (leveringstermijn 1 dag na de dag van de aanvraag): 119,40 euro
  • Dringende procedure (leveringstermijn 4,5 uur na aanvraag, indien besteld vóór 15.00 u): 156,30 euro - opgelet: af te halen in Brussel