Vreemdelingenkaart

Een aanvraag kan enkel op afspraak.

Een vreemdelingenkaart wordt afgeleverd aan elke vreemdeling, ouder dan 12 jaar, die het recht heeft verworven in België te verblijven of er zich te vestigen.

Voorwaarden

Van zodra je dossier dit toelaat, krijg je van de dienst vreemdelingenzaken een uitnodiging om een elektronische verblijfskaart aan te vragen.

Voor meer informatie over de verschillende verblijfsdocumenten, kijk je op de website van kruispunt Migratie-Integratie.

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag van je elektronische verblijfskaart:

  • De uitnodiging die je kreeg om de verblijfskaart aan te vragen.
  • Recente pasfoto die aan de voorwaarden voldoet (je vindt een fotocabine in de hal van het gemeentehuis).
  • Je huidige verblijfstitel.
  • Bij verlies of diefstal, het attest van de politie.
  • Je identiteitskaart/paspoort van je land van herkomst.

Bij het afhalen van je elektronische verblijfskaart:

  • Je oude verblijfskaart.
  • De uitnodiging die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen (enveloppe met pin- en pukcode).
  • Bij verlies of diefstal, het attest van de politie.

Prijs

  • Normale procedure vreemdelingenkaart EU (leveringstermijn 2 à 3 weken): 20 euro
  • Normale procedure vreemdelingenkaart niet-EU (leveringstermijn 2 à 3 weken): 20,50 euro
    Voor verlenging van biometrische A-kaarten kan een extra bedrag van 25 of 50 euro (afhankelijk van dossier) gevraagd worden wegens gemeentelijke retributie voor verlenging, vervanging of vernieuwing van A-kaarten
  • Dringende procedure (leveringstermijn 1 dag na de dag van de aanvraag): 114,80 euro

Vreemdelingenkaart kwijt of gestolen?