Circulatie in het hart van Schoten
Het verkeer dat Schoten inrijdt, komt binnenkort langs de Verbertstraat. Het uitgaande verkeer rijdt via de Kuipersstraat. In het gedeelte van de Churchilllaan tussen de Verbertstraat en de Kuipersstraat geldt eenrichtingsverkeer richting Kuipersstraat. Zo ontstaat een lusbeweging. Om een vlotte doorstroming te bekomen in deze 'lus', verdwijnen de lichten aan het kruispunt van het gemeentehuis.
Door de Verbertstraat enkelrichting te maken ontstaat ruimte om in deze straat volwaardige voet- en fietspaden aan te leggen. Hiermee verhogen we het comfort van de vele zwakke weggebruikers in het hart van onze gemeente.
Hierboven zie je de lus zoals ze getekend was in de ontwerpvoorstellen.
Na onze rondvraag hebben we een aantal aanpassingen gedaan aan dit plan en zijn we nog enkele opties aan het bestuderen met mobiliteitsexperten.
Stand van zaken
CHURCHILLLAAN:
- De Churchilllaan wordt een stuk smaller, waardoor er ruimte vrij komt voor een hoppinpunt en parkeerplaatsen met laadpalen.
- Er komt een laad- en loszone. Deze stond niet ingetekend op het voorontwerp, maar hebben we toegevoegd aan onze opdracht voor het studiebureau.
- We voorzien inclusieve bushaltes, die ook voor mindervaliden vlot toegankelijk zullen zijn.
- De huidige grote grijze vlakte krijgt een groenere invulling.
- Het bestuur heeft de opdracht gegeven om bij het ontwerp rekening te houden met de aankomst van de Scheldeprijs.
KUIPERSSTRAAT zuid:
In het voorontwerp waren aan beide zijden van de straat parkeerplaatsen ingetekend, maar de Kuipersstraat is hiervoor niet breed genoeg. Auto's zouden dan mogelijk deels op het voetpad geparkeerd worden.
Mobiliteitsexperten stellen daarom het volgende voor:
- enkel parkeerplaatsen aan de zijde van de oneven huisnummers
- een fietssuggestiestrook aan de zijde van de even nummers
JOZEF HENDRICKXSTRAAT:
In het voorontwerp had de Jozef Hendrickxstraat, tussen de Kuipersstraat en de rotonde in de Verbertstraat, aan beide zijden een enkelrichtingfietspad. Deze situatie hebben we extra laten bestuderen door onafhankelijke experten. Zij opteren eerder voor een dubbelzijdig fietspad aan de onderzijde van de J. Hendrickxstraat, zodat het verkeer uit de Kuipersstraat het fietspad niet kruist.
Het studiebureau evalueert de verschillende opties.