Wat betekent de leidingstraat Antwerpen-Ruhr voor Schoten

Update

Vrijdag 30 april 2021 liep de publieke raadpleging over de startnota af. Alle reacties en adviezen worden nu door de Vlaamse overheid gebundeld. Op basis van de inspraakreacties zullen de alternatieven de volgende maanden meer in detail en op het terrein onderzocht worden om zo te komen tot geoptimaliseerde tracés. Dat gebeurt in overleg met de betrokken gemeenten en actoren. Dit najaar leidt dat tot een scopingnota met de geoptimaliseerde alternatieven en de aanpak van het verdere onderzoek. Bewoners, getroffen door één van de tracés zullen dan verwittigd worden. Geïnteresseerden kunnen zich via de website van de Vlaamse overheid inschrijven op een digitale nieuwsbrief.

 

In Vlaanderen ontbreekt tot nu toe een belangrijke pijpleiding die loopt van de Antwerpse haven naar de chemiebedrijven langs het Albertkanaal, in Nederland en het Duitse Ruhrgebied.

Via zo’n pijpleiding worden vloeistoffen of gassen over een lange afstand vervoerd. Om veiligheidsredenen en om over voldoende ruimte te beschikken, worden leidingstraten aangeduid. Dit zijn reserveringsstroken waarbinnen pijpleidingen ondergronds gebundeld worden. Vlak boven deze leidingstraat zijn bebouwing, bomen of diep wortelende struiken niet toegelaten.

De Vlaamse overheid en de Antwerpse haven leggen de reservatiestrook tussen de haven en de grens met Nederland vast in een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP). Ze stellen drie mogelijke tracés voor: een noordelijk, een zuidelijk en een gecombineerd centraal tracé. Het gecombineerd centraal tracé en zuidelijk tracé lopen door Schoten en zijn dus ook voor sommige Schotenaren belangrijk.

Waarom een leidingstraat?

Transport via pijpleidingen is een belangrijke schakel voor industriële sectoren die gebruikmaken van gasvormige en vloeibare grondstoffen.

  • Meer transport via pijpleidingen betekent minder wegtransport. Zo vervoert de ‘Pijpleiding Antwerpen Limburg Luik’ jaarlijks het volume van ongeveer 100.000 vrachtwagens..
  • Er is zekerheid van levering, pijpleidingen zijn filevrij.
  • De uitstoot van schadelijke stoffen als koolstofdioxide en stikstofoxide is beperkter dan bij transport per trein, vrachtwagen of schip. Er is veel minder brandstof nodig. Het is ook geur- en geluidsvrij.
  • Ondergronds pijpleidingtransport is veiliger: er is geen interactie met het andere verkeer.
  • Leidingstraten vermijden zoveel mogelijk bebouwde en bewoonde gebieden en bij latere werken is het veel makkelijker de gebundelde leidingen te ontwijken.
  • Vergeleken met ander transport nemen leidingstraten weinig ruimte in.
  • Een brede vooraf gereserveerde leidingstraat neemt uiteindelijk minder ruimte in dan de aanleg van verschillende individuele ondergrondse leidingen.