Waarom

Schoten krijgt een nieuw gezicht!

Er beweegt wat in Schoten. Het gemeentebestuur werkte een totaalvisie uit voor het centrum van onze gemeente. Het marktplein, de Paalstraat, omliggende straten en de publieke ruimten in de kern van Schoten krijgen een grondige metamorfose. Zo maken we ons DNA en onze eigenheid weer duidelijk voelbaar.

Update december 2023

We moeten eerst de ondergrond aanpakken, voor we aan de bovengrond kunnen beginnen. Tijdens de inspraakperiode kreeg je een zicht op hoe het centrum er over enkele jaren zal uitzien boven de grond. Deze ontwerpschetsen zijn intussen omgezet in technische plannen en worden nu voorgelegd aan de adviesraden en de verschillende gemeentediensten om verder te verfijnen. 

In deze fase bespreken we de technische aspecten van de plannen, zoals de verkeersstromen, de infrastructuur en de nutsvoorzieningen. Pas in een volgende fase komen de aspecten aan bod die het beeld gaan bepalen. Dan bekijken we de keuze van de materialen, het groen, het straatmeubilair en vele andere dingen.

Nieuwe verkeersstromen testen

Eén van de doelstellingen van de centrumvernieuwing is om het vrachtverkeer en het doorrijdend verkeer in het centrum terug te dringen. Om dit te bereiken had het studiebureau een ‘ringstructuur’ uitgetekend, zodat het verkeer dat naar de andere kant van Schoten moet rond het centrum zou rijden en niet erdoor.

Over dit voorstel hebben we van jullie verschillende opmerkingen en bezorgdheden ontvangen. Het bestuur heeft daarom samen met verkeersdeskundigen de situatie bestudeerd en een alternatief uitgewerkt.

Verkeersfilter Vordensteinstraat

Het nieuwe voorstel ziet er zo uit:

  • Rij je met de auto vanuit de Churchilllaan de Kuipersstraat in richting de Sint-Cordulaschool, dan kan je enkel via de Constant Neutjensstraat terug naar de Churchilllaan. De Vordensteinstraat wordt zo tussen de Ridder Walter van Havrelaan en Constant Neutjensstraat doodlopend voor auto’s en vrachtwagens.
  • Ook het deel Vordensteinstraat tussen de Kuipersstraat en de Gelmelenstraat wordt doodlopend voor gemotoriseerd verkeer. Deze ingreep zorgt voor minder sluipverkeer in de buurt én minder verkeer aan de schoolpoort.

Evaluatie

We zullen de nieuwe verkeerssituatie minstens zes maanden testen. Daarna gaan we uitgebreid evalueren aan de hand van objectief cijfermateriaal. We hebben de voorbije maanden immers al intensief tellingen en metingen gedaan in de omgeving om grondig te kunnen vergelijken. Na de evaluatie brengen we je op de hoogte van de resultaten.

 

Update oktober 2022

Vandaag zijn we een jaar verder sinds de lancering van de plannen voor de centrumvernieuwing. De eerste fase van het inspraaktraject centrumvernieuwing is afgelopen. Honderden inwoners deelden hun mening of verbeterpunten met ons. We hechten waarde aan jullie suggesties, want zo maken we van de centrumvernieuwing een project van iedereen. Sommige ideeën zijn besproken bij onze eigen diensten, anderen liggen voor bij externe deskundigen en een aantal voorstellen komen pas in een latere fase aan bod.

Bekijk op dit plan hoe het project er zal uitzien na de inspraakronde:

Studiebureaus aangesteld

Een van de externe deskundigen is studiebureau Antea. Zij onderzoeken jullie ideeën en werken de plannen verder uit. Je hebt ze misschien al in het straatbeeld gezien: ze zijn volop bezig met opmetingen en een zogenaamde hydronautstudie. Dat laatste is een chic woord voor ‘onderzoek van het rioleringsstelsel’. Dat onderzoek is nodig, want ook onder de grond is hartje Schoten aan vernieuwing toe.

Minstens zo belangrijk is dat er ook een studiebureau voor mobiliteit en verkeersveiligheid werd aangesteld: Aacon. Dit studiebureau zet alles op alles om bereikbaarheid, beleving en verkeersveiligheid met elkaar te verzoenen. Fietsers moeten zich buiten, maar zeker ook in het centrum, veilig kunnen verplaatsen.

Zone per zone, fase per fase

We gaan niet het volledige centrum ineens openbreken. Alle centrumstraten tegelijkertijd aanpakken is uiteraard niet wenselijk. Om de hinder te beperken is het projectgebied onderverdeeld in verschillende zones.

  • Begin 2024 gaat de eerste schop in de grond. De primeur is voor de Zamenhoflaan. Daar komen gestoken parkeerplaatsen aan de beide zijden van de straat. We starten met de Zamenhoflaan omdat deze heraanleg geen impact heeft op andere geplande werken. De circulatie in de gemeente komt dus niet in het gedrang tijdens de vernieuwing van de Zamenhoflaan. Bovendien creëren we in deze straat 19 extra parkeerplaatsen, die het verlies aan parkeergelegenheid tijdens latere werken deels kunnen opvangen.
  • In januari 2025 is de tweede zone aan de beurt: de nieuwe ‘circulatielus’. Deze verkeerslus omvat (een deel van) de volgende straten: Verbertstraat, Churchilllaan, Kuipersstraat en Jozef Hendrickxstraat. Door enkelrichtingsverkeer in te voeren in deze straten komt er ruimte vrij voor brede, veilige voet- en fietspaden in de Verbertstraat. De doorstroming van het autoverkeer zal heel wat vlotter verlopen dan nu en verkeerslichten aan het kruispunt Verbertstraat-Churchilllaan worden overbodig.

Uitbreiding projectgebied

De eerder vastgelegde projectzone is na het inspraaktraject een beetje uitgebreid. Het bestuur heeft de grenzen hier en daar opgeschoven:

  • De voetpaden in het tweede deel paalstraat, tot aan de Rodeborgstraat, worden mee vernieuwd.
  • De Theofiel Van Cauwenberghslei, van de Paalstraat tot aan de Kruispadstraat wordt mee opgenomen in het project.
  • In de Churchilllaan ligt de grens nu vlak achter het rondpunt aan de Kasteeldreef. Het ontwerpbureau heeft ook de opdracht gekregen om voorstellen te tekenen voor het pleintje aan De Voorzorg (nu Solidaris).

Blijf op de hoogte!

Voor uitgebreide informatie en meer gedetailleerde plannen verwijzen we je graag naar het inspraakplatform van de gemeente www.denkmee.schoten.be. Registreer je eenmalig en je kan voortaan de hele centrumvernieuwing van a tot z opvolgen. Meer nog: op dit platform kan je mee je zegje doen over alle inspraakprojecten van de gemeente.

 

 

Waarom centrumvernieuwingontwerp centrumvernieuwingplanning centrumvernieuwingcontact centrumvernieuwingveelgestelde vragen centrumvernieuwing