Verkeerscirculatie Vordensteinstraat

Nieuwe circulatie Vordensteinstraat - september '24

In januari 2024 heeft de gemeente een proefopstelling geplaatst in de Vordensteinstraat. Dit was nodig in het kader van de centrumvernieuwing en het afsluiten van de bogen op het marktplein. De evaluatie en ook de reden van deze verkeerstest werden uitgebreid toegelicht op een infomarkt op 18 juni.
Omdat de huidige opstelling niet alleen plus- maar ook minpunten bevat, zoals bijvoorbeeld de verhoogde verkeersdrukte in de Wilgendaalstraat, werd een nieuw plan uitgewerkt.

Het alternatieve plan voorziet twee gescheiden rijstroken in de Vordensteinstraat, beide in dezelfde richting:

  • een korte fietsstraat waar de automobilist achter de fietser moet blijven
  • een enkelrichting verkeerslus in de Kuipersstraat, Vordensteinstraat, Constant Neutjensstraat voor bestemmingsverkeer

De uitvoering hiervan kan pas gebeuren vanaf april 2025, omdat hier behoorlijke infrastructurele aanpassingen en bijhorende vergunningen voor nodig zijn. 

Om toch al tegemoet te komen aan de verzuchtingen rond de huidige circulatie, zal de gemeente eind augustus al een aantal ingrepen doen om de periode tot de definitieve heraanleg te overbruggen.
Er komen al twee gescheiden rijbanen en het fietspad voor de school wordt doorgetrokken. De fietsstraat kunnen we nu nog niet realiseren.

Door de Vordensteinstraat terug open te stellen vanuit de Gelmelenstraat, is er een extra uitvalsweg om Schoten te verlaten. De verkeersdrukte in de Wilgendaalstraat zal hierdoor afnemen. Prioritaire voertuigen en schoolbussen kunnen opnieuw de route via de Vordensteinstraat nemen en de lus Kuipersstraat-Vordensteinstraat-Constant Neutjensstraat blijft enkel voor bestemmingsverkeer.

Deze tijdelijke maatregelen zijn een tussenoplossing en nog niet ideaal, maar ze bieden al wel een antwoord op een aantal bezorgdheden over de huidige situatie.

De werken starten op woensdag 28 augustus en zullen maximum drie weken duren, onder voorbehoud van de weersomstandigheden

Overzicht maatregelen Vordensteinstraat

 

Detail tijdelijke maatregelen Vordensteinstraat

Vraag & Antwoord over tijdelijke inrichting

Waarom verandert de gemeente nu al de verkeerssituatie in de Vordensteinstraat?

Het gemeentebestuur heeft besloten om de verkeerssituatie eerder aan te passen om de minpunten van de huidige proefopstelling al weg te werken.

Eerder werd aangegeven dat een test niet mogelijk was omwille van de infrastructurele aanpassingen die nodig zijn en de administratieve procedure die daarbij hoort. We hebben echter een mogelijkheid gevonden om de periode tot de definitieve heraanleg te overbruggen.

Wat houdt de tijdelijke inrichting precies in?

We zorgen voor twee gescheiden rijbanen. Enerzijds is er de verkeerslus Kuipersstraat-Vordensteinstraat-Constant Neutjensstraat. Deze lus wordt volledig woonerf en blijft enkelrichting. Daarnaast voorzien we een enkelrichting rijweg voor het doorgaand verkeer dat vanuit de Gelmelenstraat komt. Het fietspad aan de zijde van de school wordt doorgetrokken.

Wat zijn de voordelen van de tijdelijke inrichting?

Er is een extra uitweg om Schoten te verlaten. Omdat het verkeer gespreid wordt, zal de drukte in de Wilgendaalstraat afnemen. Ook voor de hulpdiensten en de schoolbussen is deze nieuwe circulatie gemakkelijker.

Alle andere voordelen van het nieuwe plan dat volgende zomer ingaat, gelden ook al in de tijdelijke inrichting: geen sluipverkeer in de Kuipersstraat, geen aanzuigeffect voor doorgaand verkeer dat van zuid naar noord moet en dus een veiligere schoolomgeving. Ook de handelaars zijn terug vlot bereikbaar.

Wat zijn de nadelen van de tijdelijke inrichting?

Hoewel de tijdelijke maatregel vooral voordelen biedt, zal deze wel voor enige overlast zorgen tijdens de werken.

Bij de definitieve heraanleg komt er een kort stukje fietsstraat, waarbij de automobilist achter de fietser moet blijven. Dit kunnen we nog niet verwezenlijken in de tijdelijke herinrichting. In augustus voorzien we daarom een rijbaan met een apart fietspad ernaast. Het gevolg is dat de rijbaan smal zal zijn in de tijdelijke situatie.

Voor de aanleg van het fietspad moeten ter hoogte van de school vier parkeerplaatsen wijken.

Er komt een fysieke afscheiding tussen de twee rijbanen. Er is niet voldoende tijd om de gewenste materialen tijdig geleverd te krijgen, dus zullen we hier mogelijk met een minder esthetische, maar snel leverbare, oplossing komen. Hou in gedachten dat deze afscheiding dus een tussenoplossing is.

Hoe lang zal de tijdelijke inrichting van kracht zijn?

De tijdelijke inrichting blijft tot de definitieve infrastructuurwerken worden uitgevoerd. Dit is momenteel gepland vanaf april 2025.

Waarom worden de werkzaamheden in de laatste week van augustus en begin september uitgevoerd?

Er is beslist om zo snel mogelijk deze tijdelijke inrichting uit te voeren. Voor onze eigen diensten en voor de aannemer was deze periode de snelste optie. Hoewel we beseffen dat de aanpassingswerken voor enige overlast zullen zorgen, o.a. voor de school, is na overleg beslist om te kiezen voor de snelste oplossing.

Huidige proefopstelling - voorjaar '24

In januari 2024 heeft de gemeente een proefopstelling geplaatst in de Vordensteinstraat. Dit was nodig in het kader van de centrumvernieuwing en het afsluiten van de bogen op het marktplein voor de werken aan de forumgebouwen.

De evaluatie en ook de reden van deze verkeerstest werden uitgebreid toegelicht op een infomarkt op 18 juni.

Verkeersstromen huidige proefopstelling