Verkeerscirculatie Vordensteinstraat

Huidige verkeerscirculatie Vordensteinstraat

In januari 2024 heeft de gemeente een proefopstelling geplaatst in de Vordensteinstraat. Dit was nodig in het kader van de centrumvernieuwing en het afsluiten van de bogen op het marktplein. De evaluatie en ook de reden van deze verkeerstest werden uitgebreid toegelicht op een infomarkt op 18 juni.
Omdat deze test niet alleen plus- maar ook minpunten bevatte, zoals bijvoorbeeld de verhoogde verkeersdrukte in de Wilgendaalstraat, werd een nieuw plan uitgewerkt.

Het huidige circulatieplan voorziet twee gescheiden rijstroken in de Vordensteinstraat, beide in dezelfde richting:

  • een korte fietsstraat waar de automobilist achter de fietser moet blijven
  • een enkelrichting verkeerslus in de Kuipersstraat, Vordensteinstraat, Constant Neutjensstraat voor bestemmingsverkeer

De definitieve uitvoering hiervan kon niet meteen gebeuren, maar de gemeente heeft in augustus 2024 al wel een aantal ingrepen gedaan om de periode tot de definitieve heraanleg te overbruggen.
Er liggen al twee gescheiden rijbanen en het fietspad voor de school werd doorgetrokken. De fietsstraat kan pas gerealiseerd worden bij de definitieve heraanleg.

Door de Vordensteinstraat terug open te stellen vanuit de Gelmelenstraat, is er een extra uitvalsweg om Schoten te verlaten, namelijk via de Wilgendaalstraat.

Prioritaire voertuigen en schoolbussen kunnen opnieuw de route via de Vordensteinstraat nemen en de lus Kuipersstraat-Vordensteinstraat-Constant Neutjensstraat blijft enkel voor bestemmingsverkeer.

Deze tijdelijke maatregelen zijn een tussenoplossing en nog niet ideaal. De definitieve aanleg is gepland in april 2026, zodat de heraanleg kan gebeuren met dezelfde materialen als de materialen in het vernieuwde centrum.
 

Overzicht maatregelen VordensteinstraatDetail tijdelijke maatregelen Vordensteinstraat

Vraag & Antwoord over tijdelijke inrichting

Wat houdt de 'tijdelijke inrichting' precies in?

Er zijn twee gescheiden rijbanen. Enerzijds is er de verkeerslus Kuipersstraat-Vordensteinstraat-Constant Neutjensstraat. Deze lus wordt volledig woonerf en blijft enkelrichting. Daarnaast voorzien we een enkelrichting rijweg voor het doorgaand verkeer dat vanuit de Gelmelenstraat komt. Het fietspad aan de zijde van de school werd doorgetrokken.

Wat zijn de voordelen van deze inrichting t.o.v. de test in 2024?

Er is een extra uitweg om Schoten te verlaten. Omdat het verkeer gespreid wordt, zal de drukte in de Wilgendaalstraat afnemen. Ook voor de hulpdiensten en de schoolbussen is deze nieuwe circulatie gemakkelijker.

Deze circulatie beantwoordt ook aan de doelstellingen: geen sluipverkeer in de Kuipersstraat, geen aanzuigeffect voor doorgaand verkeer dat van zuid naar noord (van de Churchilllaan naar de Gelmelenstraat) moet en dús een veiligere schoolomgeving. Ook de handelaars zijn vlot bereikbaar.

Wat zijn de nadelen van de tijdelijke inrichting?

Hoewel deze inrichting vooral voordelen biedt, kon nog niet het hele plan gerealiseerd worden.

Bij de definitieve heraanleg komt er in de Vordensteinstraat een kort stukje fietsstraat, waarbij de automobilist achter de fietser moet blijven. Dit konden we nog niet verwezenlijken in de tijdelijke herinrichting. We voorzagen al wel een rijbaan met een apart fietspad ernaast. Het gevolg is echter dat de rijbaan smal is in deze tijdelijke situatie.

Voor de aanleg van het fietspad moesten ter hoogte van de school vier parkeerplaatsen wijken.

Er is een fysieke afscheiding tussen de twee rijbanen. Er was niet voldoende tijd om de gewenste materialen tijdig geleverd te krijgen, dus moesten we hier met een minder esthetische, maar snel leverbare oplossing komen. Hou in gedachten dat deze afscheiding dus een tussenoplossing is.

Waarom gebeurt de definitieve heraanleg een jaar later dan eerder gecommuniceerd?

Zoals je weet, krijgt het centrum van Schoten deze legislatuur een nieuw jasje. De vernieuwing van de Vordensteinstraat zal worden afgestemd op de vernieuwing van het centrum. Dit wil zeggen dat we de materiaalkeuze van de nieuwe Markt en Paalstraat zullen doortrekken naar de Vordensteinstraat. Een grondige opwaardering dus. 
De materiaalkeuze is op dit moment nog in voorbereiding. Daarom stellen we de geplande heraanleg uit naar 2026. 
 

Eerste proefopstelling - voorjaar '24

In januari 2024 heeft de gemeente een proefopstelling geplaatst in de Vordensteinstraat. Dit was nodig in het kader van de centrumvernieuwing en het afsluiten van de bogen op het marktplein voor de werken aan de forumgebouwen.

De evaluatie en ook de reden van deze verkeerstest werden uitgebreid toegelicht op een infomarkt op 18 juni.

Verkeersstromen huidige proefopstelling